Koneellinen hionta "myllytys"
Miksi maalipintaa myllytetään?
Ajoneuvoihin tulee naarmuja pesuista,lumiharjaamisesta tai on muuten vain vanha maalipinta joka on haalistunut niin voidaan se koneellisesti hioa eli "myllyttää". Jos näet auringonvalossa maalipinnassa olevia naarmuja niin ovat ne todennäköisesti tulleet ajoneuvon pesemisestä. Tällä saamme maalipinnasta kuin uuden ja jopa paremman kuin uutena.
Mitä maalipinnan myllytys käytännössä on?
Maalipinnan myllytyksellä tarkoitetaan lakkapinnan eli päällimmäisen maalikerroksen hiomista. Lakkapinta suojaa auton väriä. Tästä lakkapinnasta poistetaan koneellisesti hiomalla pieniä kerroksia pois joissa naarmut ja muut käytön jäljet näkyvät.
Voiko tämä vahingoittaa maalipintaa?
Ammattilaisen tekemänä tästä ei ole vahinkoa ajoneuvolle. Väärin toimittuna ajoneuvon lakkapinta saattaa puhjeta ja näin kun tapahtuu niin poistuu siitä kiilto ja suoja. Ajoneuvoa voidaan myllyttää useamman kerran. Tämä vain vaatii aina maalipinnan paksuuden mittaamisen. Hiominen poistaa tuhannesosa millejä lakkapinnasta.
Voidaanko kaikenlaiset naarmut poistaa myllyttämällä?
Ei. Jos koitat naarmua esim,kynnellä ja sormi tähän tökkää niin on todennäköistä ettei naarmua saada enään myllyttämällä poistettua. Joskin tämä saattaa naarmua paljon pienentää koska naarmun reunoja pyöristetään kiilloituksen aikana. Tähän on vain yksi oikea ratkaisu joka on paikkamaalaus ja lakkaus.